Fuck you, Sony
Mielőtt először kicuppantam Japánba, szerettem volna egy olyan kamerát, amivel évekig szuper minőségű képeket és videókat tudok készíteni. Volt olyan tervem is, hogy csinálok egy videoblogot, úgyhogy az igények megvoltak: legyen kompakt, cserélhető objektíves és kifordítható kijelzős, hogy lássam magam felvétel közben.
Így találtam meg a Sony NEX-5T-t, ami minden igényemet felülmúlta, ugyan nem volt nehéz, mivel ez az első komolyabb kamerám, úgyhogy tényleg nem voltak kifejezetten nagy elvárásaim, sem viszonítási alapom, legfeljebb a telefonom. Most viszont szeretnék többet megtudni a fotózásról, és elsősorban a videózásról, így újra elővettem, és feltűnt néhány probléma.
Hámlik a kijelző
Említettem már, hogy minden kütyüm épségére kínosan figyelek. Mikor megvettem a kamerámat egy Sony márkakereskedésben, kértem kijelzővédő fóliát is, ami nem volt nekik. Egyébként a Sony gyártott hivatalosan is fóliát, úgyhogy fura, hogy nem volt az üzletben. Ekkoriban még nem voltam túl nagy eBay-betyár, nem rendeltem, de mégha rendeltem is volna, mire ideér, simán megkarcolódhatott volna a kijelző. Volt viszont otthon telefonhoz fólia, és abból csodásan ki tudtam vágni egy akkora darabot, ami a kijelző szinte egészét fedi. Gagyi fólia, és azóta már jó karcos, de a semminél sokkal több.
A széleinél viszont egy 1-2 mm-es sáv szabadon van, és most vettem észre, hogy olyan furán foltos ott. Ahogy jobban megnéztem, és olvasgattam interneten, megtudtam, hogy sok Sony kamerának a kijelzőjét bevonták egy úgynevezett TruBlack réteggel, amitől napfényben sokkal jobban látható a tartalom, és mivel ennek a kamerának nincs külön keresője (mármint az a pici kijelző, amibe konkrétan bele kell nézni; viewfinder), nagyon fontos, hogy szépen lehessen látni, hogy mit fotózunk vagy éppen veszünk fel. Namost minden ilyen kameránál hiba, hogy nagyon korán, de jellemzően a garancia lejárta után elkezd ez magától leperegni, de úgy, hogy a maradék viszont annyira rajta marad, hogy nem lehet lekaparni sem. Nem lenne gáz pedig a réteg nélkül sem, de az, ha foltosan marad meg, különösen zavaró. Szóval az a szerencsém, hogy ez nekem csak a széleinél pergett le egy picit, és az is a fekete keretnél van, tehát nem néz ki olyan horror módon, mint a fentebbi kép, viszont ha nem védtem volna, simán olyan lehetne. Ami az egészben ciki, hogy anno vettem hozzá egy jó minőségű tokot is, és végig abban volt, tehát konkrétan kopásnak nem mondanám, hanem valószínűleg az anyag engedi el magát egy idő után.
A másik probléma az, hogy a kijelző rezisztív, tehát nyomás-, és nem érintésérzékeny, tehát hiába gyártanak rá üvegfóliát, azzal gyakorlatilag oda a tapizásnak. Rendeltem viszont néhány olcsó klasszikus fóliát eBayről, addig meg a mostani megteszi.
Csak PAL
Az újabb Sony kamerák egy részénél be lehet állítani, hogy PAL vagy NTSC formátumban rögzítsék a videókat. Ez annyit takar, hogy míg egy PAL-os gép 25, 50 és 100 fps-re képes, egy NTSC-s közben 30, 60 és 120 fps-ben tud rögzíteni. Régen indokolt volt hogy az adott régiókban a saját formátumot használja az ember, ám ennek manapság alig van értelme. Főleg, hogy az ugyancsak Sony telefonom csak NTSC formátumban hajlandó felvenni (vagy csak én nem találtam megoldást rá, hogy ezt átállítsam). Ezzel önmagában még nincs gond, de ha egy kamerával és telefonnal készített videót szeretnék összevágni, az már bajos lesz.
A gond az, hogy hiába lehet már szinte minden kamerán váltani NTSC és PAL között, az enyémen nincs erre opció.
Nincs mikrofonbemenet
A legtöbb modern kamerán található egy 3,5 mm-es audió bemenet ahhoz, hogy külső mikrofont lehessen csatlakoztatni. Ez ezen a kamerán nincs, így hiába egészen jó minőségű a beépített mikrofon, kültérben, főleg már egy kis szélben használhatatlan. A kamera tetején van egy egyedi csatlakozó, amivel Sony kiegészítőket lehet csatlakoztatni, úgy mint vaku, mikrofon vagy kereső. Ez még rendben lenne, ha a Sony csinált volna mikrofonokat, vagy lehetne kapni olyan konvertert, amin van 3,5 mm-es bemenet. Egy Sony mikrofon készült összesen (ECM-SST1), az sem kifejezetten szuper, de a beépítettnél mindenképp jobb. Ezt a minőséget viszont jóval kevesebb pénzért meg lehetne kapni, ha nem kéne Sony tartozékot venni.
Egy ember egyébként rájött, hogy át lehet alakítani a Sony saját mikrofonját, de elvileg csak mono hangot tudunk megoldani, sokat kell gányolni, és mivel nem kifejezetten elég olcsó ez a mikrofon, nem kockáztatnám, hogy tönkreteszem.
Mindenesetre vettem egy ilyen mikrofont, remélem, hogy jó lesz, ha meg nem, akkor az egyetlen lehetőség, hogy külső hangfelvevőt használok, majd vágásnál hozom szinkronba a video- és audiosávokat.
Ami jó
Van a Sonynak egy külön kis alkalmazásáruháza, ahonnan le lehet tölteni appokat a kamerára, így új funkciókkal bővítve azt. Megtudtam, hogy Android alapú rendszer fut rajta, tehát hackelhető, így néhány korlátozást fel lehet oldani. Az NTSC/PAL problémára sajnos ez nem megoldás, de például a ki lehet kapcsolni a videofelvételek hosszára vonatkozó korlátozást, ami 30 perc, és engedélyezni lehet az összes rendszernyelvet. Anno nagyon szerettem volna Japánban japánul használni a kamerámat, és elég csalódott voltam, mikor láttam, hogy csak ennek a régiónak a nyelvei elérhetőek. A rendszerben benne van még egy csomó, csak el vannak rejtve, és így elő lehet hívni őket, tehát már tudnám japánul is használni. Nagyon hasznos viszont ez azoknak, akik Japánból szeretnének Sony kamerát importálni, mivel sokkal olcsóbb onnan megvenni sok esetben, viszont pont az ilyen importálás visszaszorítása érdekében a japán kamerákon csak japán nyelv elérhető, ezzel a kis hackkel viszont elvileg az összes.
Emellett wifi-képes a kamera, össze lehet párosítani okostelefonnal, így pedig átmásolhatóak képek, lehet a telefonnal távolból elsütni fotót, valamint azt keresőként használni, ha nem férnénk hozzá a kijelzőhöz. (Ugyan 180°-osan fel lehet hajtani azt, de ha a kamera tetején van a vaku vagy mikrofon, az már útban van; a telefon videofelvétel közben nem használható keresőként [pff].)
A kép forrása: LINK